Stichting Dorpshuis Haler
Stichting
Dorpshuis Haler werd opgericht in 1958. Door de toenmalige bewoners werden
gelden bijeengebracht om een gemeenschapshuis op te zetten. Hieronder treft u
de speech aan die voorzitter Jac Verbeek tijdens het
50-jarig bestaansfeest in september 2008 heeft voorgelezen en waarin de
historie en het ontstaan van de Stichting wordt verteld. De speech is aangevuld
met een aantal zaken van later datum.
Goedemiddag dames en
heren op deze middag van het 50-jarig bestaan van zaal “Ons Dorpshuis”. Een
speciaal woord van welkom aan de wethouder Jeurgens
(en wethouder Walraven) van de gemeente Leudal die hier vanmiddag ook aanwezig
zijn.
Graag wil ik u
meenemen in de chronologische historie van Ons Dorpshuis.
We schrijven het jaar
1957. Eerdere plannen om in Haler een school te bouwen waren gestrand. Maar met
de bouw van een zaal zou er meer kans komen ook een school in Haler te
realiseren. Het idee was namelijk om de school eerst in de zaal te vestigen en
daarna verder te kijken.
In 1958 werd op 13
januari door Jac Wolters senior en rector Weys een
vergadering belegd. Dit bleek de oprichtingsvergadering te worden voor de zaal.
Er moesten spijkers met koppen geslagen worden. Staande deze vergadering werd
direct een commissie van wijze mannen benoemd in de personen van Jac Wolters, Louis Schroyen en
Frans Steyvers. Deze commissie kreeg de opdracht
plannen uit te werken voor de realisatie van de zaal. Maar liefst 31 personen
melden zich aan om zorg te dragen voor financiële bijdragen. Aflossing van de
financiering zou door obligaties gebeuren. Bij notaris Wennekers
in Thorn werd om inlichtingen gevraagd en tevens werd hier de stichtingsakte
opgesteld.
Op 20 januari werd
door de vergadering besloten twee woonbarakken aan te kopen. De commissie had
een bezoek gebracht aan de N.O.-polder met als adviseur aannemer Teun Velter.
Hier had men de woonbarakken gebruikt voor huisvesting van de arbeiders die betrokken
waren bij de ontginning van de polder. De aankoop van deze 2 barakken vergde
een investering van fl. 10.000,- . Tevens besloot de vergadering dat een ploeg
uit Haler de barakken zelf ging afbreken in de polder.
Op 27 januari waren de
2 barakken definitief aangekocht. Notariële zaken omtrent obligaties en
oprichting van de stichting waren reeds in werking gezet. De vergadering
besloot tevens een café te vestigen in de zaal. Met de kerk werd een
overeenkomst gesloten betreffende de grond waarop de zaal zou worden gebouwd.
De heer Moonen van Bouw- en Woningtoezicht had reeds de metingen verricht en de
bouw uit gepaald. Er werd geopperd te streven naar een kermisviering in de
zaal.
Op 13 februari 1958
togen 13 personen onder begeleiding van twee deskundigen, Teun Velter en Jan Heikers, met 2 busjes naar de NO-polder. Het vervoer van de
2 barakken naar Haler was slim geregeld: vrachtwagens die vanuit de polder naar
Limburg reden voor het ophalen van dakpannen en stenen zouden de 2 barakken in
Haler lossen. De thuisblijvers werkten aan de bouwplaats en zorgden ervoor dat
het aangevoerde materiaal snel kon worden gelost.
In de periode maart,
april en mei wordt hard doorgewerkt zodat de zaal gereed zou zijn voor de
kermis, al was het dan maar voor beperkt gebruik. De totale kosten waren
inmiddels opgelopen tot fl. 20.000,- Maar het was nog niet af, het gebouw had
alle kleuren van de regenboog. Het moest dus nog geschilderd worden. Aan
vrijwilligers geen gebrek, maar wel aan tijd. Om het allemaal af te krijgen
moest er op Hemelvaartsdag en op zondag geschilderd worden en dat was
natuurlijk een probleem in het gelovige Haler. Omdat men niet zo goed overweg
kon met de pastoor van Hunsel besloot men rechtstreeks bij de bisschop om
toestemming te vragen. Als hij het goed vond kon de pastoor geen “nee” zeggen.
Zo kwam de zaal grotendeels klaar en kon op kermiszondag in mei 1958 voor het
eerst in de zaal worden gedanst.
Op 26 juli 1958 werd
de zaal officieel ingezegend en in gebruik genomen.
Na de opening werden
er jaarlijks activiteiten georganiseerd ter aflossing van het inmiddels
officieel geopende en naam gedoopte “Ons Dorpshuis”. Om te kunnen dansen werd
de dansvloer van de zaal in Ell gehuurd. In 1960 wordt een nieuwe vloer
aangekocht, zodat de vloer uit Ell niet meer nodig was. Ook worden er in die
tijd 2 kamers ingericht voor gebruik door het Groene Kruis. Alle op dat moment
bestaande verenigingen maken gebruik van de zaal.
In 1966 krijgt de zaal
een nieuwe financiële impuls door 29 nieuwe leden. De eerste exploitant, dhr.
W. Schroyen die er vanaf 1958 als exploitant in zat,
geeft het stokje door aan de gebr. Wolters. Deze zullen de zaal beheren tot
1970. Vanaf 1970 valt het zaalbeheer onder de Lentekrans met als
vergunninghouder eerst Harry Brouns en later Jac Wolters.
In 1977 werd het hout
vervangen door steen en werd de zaal vergroot, zodat de handboogvereniging de
gelegenheid had haar automatische binnenbaan te realiseren. Deze verbouwing
werd voltooid door vrijwilligers aangevuld met enkele vaklieden.
In 1997 neemt Leo
Bremmers het stokje over van de Lentekrans als exploitant van de zaal. Leo en
Truus blijven dit doen tot 2002. In dat jaar wordt Wim en Agnes Baetsen de exploitanten van Ons Dorpshuis.
In 2003 werd een
nieuwe entree met nieuwe toiletten gerealiseerd. De keuken en het plafond
werden aangepast en er kwam een nieuwe technische ruimte. Ook deze aanpassingen
werden met behulp van vele vrijwilligers gerealiseerd met hulp van enkele
vaklieden. Een bijdrage van de gemeente was noodzakelijk om deze aanpassingen
te kunnen verwezenlijken. Helaas is de gedane aanpassing van de
luchtverversingsunit door de wetgeving al weer achterhaald en hiermee een
achteraf bezien onnodige grote uitgave voor zowel de stichting als de gemeente.
In 2005 neemt Winy Hendrikx het stokje over van Wim Baetsen
en zij heeft tot juli 2018 Ons Dorpshuis beheerd.
In 2018 hebben Raymond
en Ester het stokje van Winy overgenomen en zijn zij
gestart met het beheer. Van alleen café hebben zij de horeca verder uitgebreid
met een restaurant-cafetaria gedeelte. Hiervoor is de keuken grotendeels
vernieuwd. Helaas heeft de COVID-pandemie ervoor gezorgd dat Raymond en Ester
noodgedwongen afscheid hebben moeten nemen in 2022. Vanaf het vertrek van
Raymond en Ester is Ons Dorpshuis door eigen vrijwilligers in beheer geweest
zodat de gebruikmakende verenigingen toegang hebben tot Ons Dorpshuis. Vele
vrijwilligers hebben t/m december 2024 hulp aangeboden om Ons Dorpshuis open en
levendig te houden. Er waren mensen die iedere maand hielpen met een grote
poetsbeurt of een onderhoudsbeurt buiten. Bardiensten werden ook volledig op
vrijwilligers gedraaid.
Vanaf januari 2025 is Syreetha Leenders de commerciële beheerder van Ons
Dorpshuis. Ons Dorpshuis is weer ieder weekend open en in de ‘terrasmaanden’ iedere
dag. Inwoners kunnen weer friet halen. We zijn erg blij dat we na 2.5 jaar een
uitbater hebben mogen vinden en we zullen haar ten alle tijden ondersteunen om
dit tot een succes te maken!
Zoals uit dit verhaal
mag blijken, draait de zaal op vrijwilligers. Nu, in het verleden en in de
toekomst. Mensen die hun vrije tijd en kennis en kunde ter beschikking stellen
van de gemeenschap om Ons Dorpshuis voor Haler te behouden. Als bestuur zijn
wij natuurlijk ontzettend blij met zoveel vrijwilligers die bereid zijn hun
inspanningen te verrichten voor het in stand houden van onze zaal. En dat in
een dorp met slechts 500 inwoners…
Vrijwilligers, bedankt !!